Самата оптимизация се дели на два вида – вътрешна и външна. Вътрешната оптимизация представлява процеса в който се работи вътре по самия сайт, който ще се оптимизира. Това включва оптимизация на заглавията на страниците, мета маркерите, URL адресите, пренаписване на текстовете, създаване на карта на сайта и създаване на добра вътрешна архитектура. Този процес е еднократен и дава добри резултати, ако сайта ви няма конкуренция. За съжаление обаче, няма ниша в която да няма конкуренция. А конкурентите също оптимизират. Тоест неможе само да се разчита на вътрешната оптимизация. Тогава се налага сайта да бъде оптимизират от „далече“. Това е външната оптимизация. Тя включва регистрация в търсачки, международни и местни директории и каталози. Регистрация в социални мрежи и изграждане на профил на сайта ви. Пускане на коментари в релевантни блогове и форуми. Размяна на линкове пак от релевантни сайтове. Но тъй като релевантните сайтове на вашия сайт са всъщност конкурентните ви сайтове – никой от конкурентите ви няма да сложи линк към вашия сайт. Това налага нуждата да се изработят още няколко т.н. сателитни сайтове. Сателитния сайт представлява най-обикновен уеб сайт. Съдържанието му трябва да е подобно на основния. Търсачките също ще го забележат и когато той започне да „рекламира“ основния ви сайт, той ще се позиционира по-добре в листата на търсачката. За някои ниши един сателитен сайт не е достатъчен. Има много тежки ниши и за да бъдеш първи или един от първите, са нужни повече от 100 сателитни сайта. Това значи закупуването на 100 отделни домейна и за да бъдат запълнени със релевантно съдържание имате нужда да наемете копирайтър – човек или група от хора, които пишат авторско съдържание по зададена от вас тематика.