Основи на Флаш



Тук ще напиша някой неща, чрез които да ви запозная с интерфейс-а на програмата. Да започнем от самото начало. След като пуснете програмата ще трябва да изберете какъв документ да правите. Има доста опциики, но практически се използва (или поне аз) Flash Document (и в мн редки случай (когато правим определен вид галерия) Флаш Слайд Шоу). Тоест, избираме Нов Флаш Документ. Това което ще видите е интерфейса на програмта. От ляво са инструментите за рисуване. Въпреки че са далеч от подобните на Фотошоп с малко повече желание можете да нарисувате много. Сега да разгледаме времевата линия (времева линия се казва на полето, което съдържа фреймовете). От ляво са лейърите (тези от вас, които са работили с фотошоп ще разберат по лесно). Ще се опитам да ви обясня нагледно какво представлява лейъра. Представете си, че това което правите е на един бял лист хартия. Ако от горе сложим прозрачно фолио, то това нов слой в/у белия лист. Можем да рисуваме и пишем върху него. Така можем да слагаме много прозрачни фолиа (слоеве). Това практически е много удобно, защото можем да мести нарисуваните от нас неща много лесно. Прието е когато правим флаш проект (например сайт) да имаме отделен лейър за скрипта и отделен лейър за имената на фреймовете. Това се прави с цел по лесно едитване по късно. От дясно на лейърите са фреймовете. По подразбиране флаш анимациите са настроени да съдържат 12 фрейма на секунда, тоест един фрейм представлява част от време. Има два вида фреймове - ключови и обикновени. Ключовите фреймове съдържат информация (изображения) което е напълно независимо от предния лейър. Например ако разделим един слой на 12 ключови фрейма ( става с Ф6) и на всеки фрейм напишем различно нещо (например на 1 - 1 ; на 2-2 ) и тестваме анимацията (с ctrl+enter) ще видиме сменящи се цифри на всяка 1/12 от секундата. Обикновените фреймове се използват просто за регулиране продължителноста на ключовите (добавят се с Ф5). Така ако например на всеки ключов фрейм натиснем Ф5 анимацията ще стане 24 фрейма и цифрите ще се сменят на 1/6 от секундата (тоест по бавно). За да се получат анимациите плавни ви съветвам да ползвате минимум 24 фрейма на секунда (задава се от настройките на сцената, които ще намерите ако цъкнете с черната стрелка извън полето, най-доло са). От ляво на картинката сме сложили библиотеката - тя съдържа всички клипове, графики, бутони, изображения и други файлове (музика, шрифтове) който имаме на сцената. В случая имаме и Компоненти - това са бутони и подобни полезни УЕБ неща, който са изработени любезно от програмистите на Макромедия и могат да бъдат използвани директно. Остава да разясним какво е мууви клип, бутон и графика :). След като нарисува нещо можете да го превърнете в т. наречения СИМВОЛ. Има 3 вида символи - бутон, графика и мууви клип). За бутон няма какво много да обяснявам, използва се като правим бутон. Може да зададете настройки на бутона като цъкнете 2 пъти в/у създадения символ. Можете да зададе как да изглежда бутона при РолОувър и т.н. Мууви клип-а всъщност е анимация в анимацията, със собствена времева линия и т.н. Този символ е най-често ползвания тъй като предлага доста обширни възможности за анимиране. Графика се ползва само когато нещо е статично и няма да се мърда (аз не го ползвам, предпочитам всичко да ми е в мууви клипчета). Как да анимирате от точка до точка ? Има два начина - с motion tween и shape tween. Моушън - с него се анимират мууви клипове (най-често). Как да процедирате - правите едно мууви клипче на фрейм 1, поставяте на фрейм 10 ключов фрейм, на който променята местоположените на клипчето. След това натискате десен бутон на някой обикновен фрейм и Create Motion Tween, ctrl + enter и Воала :) . Shape tween се ползва за да се анимират изображения, които са изградени точка по точка ( правят се така като се маркират и се натисне Ctrl+B+B). Shape tween се използва по рядко. Е, ако сте стигнали до тук, вярвам че вече можете да се оринетирате в интерфейса на флаш.
АЗ съм автор на урок, забранявам на който и да било да го копира без мое решение (както този, така и всички останали мой !!!).
Наздраве


/ Трябва да сте регистриран за да напишете коментар /
От: ba6ticata
9:57 02-01-2010
За мен урока е от полза,защото най-сетне разбрах какво е лейър,фрейм и т.н.Благодаря.
От: BasicElement
12:16 17-02-2010
Урокът сигурно е полезен, но в този му вид е ужасен за четене.
1